Въздушна фотография

Тази статия е посветена на фотопленер на тема Въздушна фотография, който планираме през лятото. Пълната информация очаквайте скоро ТУК.

Текст и снимки Мариана Василева

Да снимаш летейки, да чувстваш свободата на полета и платното това е една въздушна безкрайност. Този вид фотография е доста обширно бизнес звено. Заснемането на частни и обществени собствености е търсена и добре платена услуга, но аз искам да поговоря за удоволствието и артистичната страна на снимането от високо, за шанса да разшириш хоризонта си и в буквалния, и в преносния смисъл на думата.

DSC02247

С какво да полетим?

Определено пътническият самолет не е най-добрият вариант, за да снимаш във въздуха. За този вид фотография трябва да имаш контрол над полета, добра видимост и да си набелязал интересни обекти, а при регулираните пътническите полети това е ограничено, но разбира се навсякъде се крият много възможности, така че не забравяйте фотоапарата;)

_MG_5122
Други начини да наберете необходимата височина са: свръхлеките самолети, хеликоптерите, въздушните балони, парапланерите, кайта…А ако ви е страх от високо можете да изпратите само фотоапарата си, а вие да контролирате от земята с т. нар. квадракоптери или дрони, които набраха популярност не само във фотографията, но и във видеонаблюденията и свръхсекретните операции.
Но да се върнем към фотографията, изборът с какво да летите е голям: да започнем с ултралеките самолети и хеликоптерите. За мен това е най-удобният начин, пилотът поема управлението, а вие, седейки удобно, имате достатъчно време и възможности за намиране и заснемане на зашеметяващи кадри. Спомнете си за опитите си да заснемете красивите облаци, изгреви, залези, езера или океани от пътнически самолет. Кое най-често спъва желаната композиция? Крилете на самолета, които се изпречват насред хоризонта. При леките самолети има начин това да се избегне в зависимост от различните видове с различни конструкции, определяща е тази на крилете. За предпочитане е те да са отгоре, за да позволят идеална видимост и да не навлизат в кадрите ни, когато не желаем. При повечето пътническите самолети крилете са отдолу, но и там има изключения. При леките самолети също има и двата варианта, така че ако имате възможност за избор моят съвет е да изберете горни криле за много по-добра видимост и аеродинамичност. Друга пречка могат да бъдат стъклата. Внимателно проверете стъклата преди полета – почистете с микрофибърна кърпа като предварително се посъветвате с пилота. Повечето ултралеки самолети са със стъкла от плексиглас, внимавайте да не ги издраскате. Ще е истински късмет ако фунарът се отваря, но като мярка за безопасност рядко можете да имате такава възможност. За да избегнете отблясъците снимайте възможно най-близо до стъклото и не носете искрящи дрехи. Друго важно условие е височината, на която се издигате. Има едно основно правило, което гарантира успешен “улов” на въздушни снимки и то е: ниско и бавно.

Хеликоптерите са чудесен начин да изпълните и двете части на правилото, а дори да увиснете във въздуха за известно време. Това ви дава възможност да композирате внимателно, да направите нужните настройки и да постигнете желания резултат. Хеликоптерите имат и негативи, освен че наемането е в пъти по-скъпо, ротационното задвижване на перката причинява вибрации, които могат да повлияят негативно върху остротата на кадъра. Но това е преодолимо с правилните настройки: бърза скорост на затвора в комбинация с добра оптическа стабилизация на обектива. Има и още трикове като стабилизираща жироплатформа, на която да закрепите апарата, но тук отново опираме до средства – професионалните стабилизатори струват няколко хиляди.

DSC02472
Друго средство, с което да полетим са въздушните балони. Тук преимуществата са много като започнем с бавното движение, липсата на прозорци и 360 градусовата гледка от коша на балона. Друго преимущество е това, че освен превозно средство, балоните са и чудесен обект за снимане, особено ако летите във формация. Средната продължителност на полета е сравнително кратка, имайте това предвид, като предварително изберете необходимия обектив и настройки. Пространството в коша също е ограничено, така че сведете багажа до минимум. Задължително ползвайте страп за фотоапарата, изпускането му е скъпа грешка. Препоръчително е да носите шапка, горещият въздух генерира неочаквано силна топлина. Кошът е с височина до гърдите ви, този, които управлява е в центъра, така че вие можете да сменяте ъгъла на снимане свободно.

Парапланерите, кайтовете и дори парашутите също са начин за снимане и то на значително по-достъпна цена. Определено е по-трудно заради силния въздушен поток, особено при парашутите, затова препоръчителната техника за снимане са Go Pro камерите, пригодени за екстремни спортове.

Снимането с дрон е последният вариант, който ще засегна. С бързото развитие на радиоуправлението и въздушната стабилизация, стана възможно да изпратиш фотоапарата да поснима и да го върнеш при себе си, при това цял. Има много видове квадракоптери, октокоптери и сигурно още много, за които не съм и чувала. Към тях могат да се прикрепят всякакви видове фотоапарати, но едва след като сте се научили да управлявате добре 🙂 Моят съвет е да потренирате на сухо със симулатор, някои модели идват с такъв. Планираме статия, посветена специално на това, защото методологията е различна.

252625_305603299534986_512828106_n
Оборудване

“Най- доброто оборудване е това, което ви е под ръка“. Това в повечето случаи е така, аз имам прекрасни снимки с телефон и с обикновена сапунерка. Въпреки всичко снимките с професионална техника си остават несравними. Първото и най-важно нещо е изборът на обектив, независимо от фотоапарата, към който ще го прикачите. Разбира се, това зависи от обекта на снимане. Препоръчвам снимането с вариообектив, защото с фиксираните приближаването може да е невъзможно или да отнеме повече време и да изпуснете подходящата светлина. Много широките обективи също са подходящи за завладяващи панорамни изображения, но внимавайте да не включите крила или колесници в кадъра 🙂 От друга страна дългите обективи са много податливи към трептения, които могат да развалят кадъра. След няколко полета можете да предизвикате себе си с твърд обектив.
Пилотът също е важна част от “оборудването” (без да искам да засегна пилотите, на фотографски език това си е комплимент). Ако за пръв път снимате заедно, постарайте се да му представите целите си и разпитайте за възможностите, които има. Добрата “спойка” е от съществена важност.
Филтрите. Въпреки атмосферните условия и честата мараня във въздуха, аз не използвам филтри. Дори висококачествените такива нарушават остротата на изображението и поради голямата дистанция, това е видимо в снимките.

_MG_5166

Най-доброто време от деня

Снимането от въздуха често прави снимките да изглеждат плоски и двуизмерни. Това е защото разстоянието прави сенките трудно различими, затова когато сенките са по-дълги снимките ни стават обемни и триизмерни. “Златният час” важи както за фотографията на земята, така и за тази във въздуха. Снимането през деня пък обещава интересни игри със сенките и резултатите също не са за изпускане. Атмосферните условия също не са за пренебрегване. Често те не зависят от нас и трудно можем да планираме предварително. Слънчевите дни са идеални за снимки – ярки кадри с детайли на земята. Облаците също имат своя чар, те балансират светлината по един естествен начин, а и са прекрасен обект за снимки.

_MG_5260

Настройки

Най-голямата спънка при аерофотографията е трептенето на камерата, причинено от двигателя или въздушните течения. Поради тази причина бързата скорост е от съществена важност, в повечето случаи аз снимам с приоритет на скоростта като избирам скорост от 1/1000 сек. Със светъл обектив тази скорост позволява да снимаме при ISO 100-200, което не нарушава качеството на снимката. Обикновено за постигане на дълбочина на фокуса избирам малки отвори на блендата f11- f8. Не забравяйте да включите стабилизатора на фотоапарата или обектива, за да редуцирате трептенията. Опитайте се да не докосвате стъклото или други части на самолета с ръцете си или с фотоапарата.

_MG_5315

Композиция

Композирането от въздуха е различно, постарайте се да имате ясна представа за областта, над която летите. За да постигнете желаната композиция зависите от няколко неща: позицията на самолета, размера на прозорците, благоразположението на пилота, въздушните течения…

_MG_5339

Стремете се към:
– опростена композиция

– изправен хоризонт

– златно сечение

– правило на третините

– водещите линии

– игра със сенки

– поватрящи се форми

Надявам се всичко това да ви бъде от полза и успешен полет!

През лятото планираме фотопленер посветен на въздушната фотография. Пълната информация очаквайте скоро ТУК.

Повече за Мариана Василева в ЕКИП, както и на на личния й уебсайт: http://comariana.com/

 

2 коментара за “Въздушна фотография

    1. Eli Petkova Автор

      Здравейте, фотопленерът е напълно подходящ за любители фотографи. Препоръчваме DSLR или безогледален фотоапарат с ръчни настройки! Ще са ви необходими още дълъг и широк обектив!
      Поздрави

Не се притеснявай да споделиш мнението си с нас

Your email address will not be published. Required fields are marked *